Relacja z panelu o różnorodności i inkluzyjności w korporacjach po pandemii podczas targów MWC i 4YFN w Barcelonie!
Podczas targów MWC oraz 4YFN w Barcelonie, 29.06.2021 r. odbył się panel z serii o różnorodności w przemyśle technologicznym pt. ”Diversity and inclusion in our post-pandemic future” (Różnorodność i inkluzyjność w naszej postpandemicznej przyszłości).
Panel ten był zorganizowany w sposób hybrydowy, w związku z czym część panelistów była obecna na sali, a część połączyła się za pomocą platformy Zoom. Na miejscu obecni byli: Mats Granryd, Dyrektor Generalny GSMA, Stephanie Lynch-Habib, Dyrektor ds. Marketingu w GSMA, Alix Jagueneau, Dyrektor ds. Zewnętrznych w GSMA oraz Vyacheslav Nikolaev, Dyrektor Generalny MTS. Internetowo połączyli się Tim Good, Kierownik działu ds. przywództwa, talentu oraz organizacji z Accenture, Paloma Peinado, Wicedyrektor ds. Systemów informacyjnych w Airbus oraz Rachel Bartels, Kierownik ds. Sieci i programów funkcyjnych w Accenture. Panel moderowała Mary Clark, Dyrektor ds. Produktu w sektorze TMT.
Rozmowa dotyczyła różnorodności w firmach telekomunikacyjnych, ale także inkluzyjności, którą jest dużo ciężej ocenić. Różnorodność podczas tego panelu dotyczyła m. in. płci, pochodzenia, niepełnosprawności, religii, orientacji seksualnej oraz wielu innych aspektów. Według Matsa Granryda, coraz więcej firm faktycznie otwiera si e na różnorodność pod wieloma względami i choć ten proces jest długotrwały, firmy są na dobrej drodze i można zaobserwować rozwój w tej dziedzinie.
Ciekawą perspektywę zaprezentował Vyacheslav Nikoaev, który prowadzi firmę w Rosji. Zwrócił on uwagę na to, że każdy kraj ma swoje problemy, dlatego w celu wdrożenia różnorodności, w każdym kraju potrzebne są inne działania. Na przykładzie Rosji mówił o tym, że należy rozmawiać na ten temat z pracownikami, klientami, ale także z całym społeczeństwem. Firma MTS organizowała w tym celu m.in. koncerty promujące różnorodność, które docierały do szerokiej publiki i poza promowaniem różnorodności, jak się później okazało, była to niespodziewanie owocna kampania promocyjna samej firmy. Dodatkowo, w związku z ogromną powierzchnią Rosji, rekrutacja do pracy w MTS, jak i częściowo sama praca, przeszła w tryb zdalny, dzięki czemu o pracę w MTS mogą się ubiegać osoby z całej Rosji. Był to także krok w stronę osób niepełnosprawnych. Zdaniem Vyacheslava, kroki podjęte w stronę różnorodności i inkluzyjności przyniosły same korzyści dla firmy.
Z kolei Paloma Peinado, która rozpoczynała pracę w firmie zdominowanej przez mężczyzn, zwróciła uwagę na podejście do kobiet. Była ona pierwszą kobietą w firmie, która przejęła stanowisko kierownicze, ale mówi, że od zawsze obejmowała dwa stanowiska: zarządcze oraz wspierające kobiety, ponieważ jak twierdzi, posiadanie mentora do działania jest ogromnie ważne. Zwłaszcza w chwilach, jak twierdzi Stephanie Lynch-Habib, gdy kobiety nie ułatwiają startu innym kobietom, co niestety zdarza się dość często.
Według Rima Gooda z Accenture, różnorodność jest czymś normalnym i tak wygląda świat, więc dlaczego miałoby być inaczej w przypadku korporacji. Dodatkowo, klienci, konsumenci, nie patrzą już tylko na sam produkt oraz stosunek jakości do ceny, ale patrzą szerzej, m.in. na to, czy działania i idee producenta są zgodne z ich własnym.
Alix Jagueneau zaznaczyła, że w celu opracowania strategii różnorodności i inkluzyjności należy nawiązywać koalicje z innymi firmami w celu wymiany najlepszych praktyk, doświadczeń, itp. Dodatkowo należy naciskać na osoby decyzyjne i prezentować im korzyści płynące z różnorodności.
Według panelistów potrzebna jest głęboka zmiana w poglądach oraz podejściu wielu osób oraz należy nieustannie zagłębiać się we własne działania i próbować je usprawniać.
Według przedstawicieli GSMA należy robić wszystko, by pracownicy czuli się jak u siebie w domu, dlatego inkluzyjność i różnorodność to tematy nieodłączne działania każdej firmy.
Podsumowując rozmowę moderator zwróciła uwagę na pracę nad inkluzyjnością, ponieważ różnorodność można określić w dość jasny sposób, nakreślić zasady w statutach firm itd., natomiast inkluzyjność to podejście wszystkich pracowników, a także społeczeństwa, dlatego trzeba nad tym nieustannie pracować.