Moderator: Aleksandra Baka, Marketing Manager, Fundacja Instytut Studiów Wschodnich, Polska
Paneliści: Karolina Adamczyk, Współwłaściciel, RESIN
Monika Adamczyk, Współwłaściciel, RESIN Polska
Kristen Fernandes, Właścicielka, Seelanii Lingerie, Polska
Kaja Rybicka, Co–founder & Chief Brand Officer, Your KAYA, Polska
Jacek Mikosz, współzałożyciel FindAir, Polska
Dyskusja rozpoczęła się od próby określenia pojęcia designu w poszczególnych branżach kreatywnych oraz wytyczenia drogi rozwoju polskiego designu.
Jak zaznaczyła Kristen Fernandes, Właścicielka, Seelanii Lingerie, Polska, zasada dobrego designu jest myślą przewodnią w projektowaniu. „Wiele zależy od tego, co projektujemy i dla kogo. Design jest pojęciem systemowym, którego ważnym elementem jest aspekt ekologiczny. Nie jesteśmy nauczeni odróżniać dobry design od złego. Sieciówki najczęściej reprezentują zły design, niską jakość. Kiedy kupuję ubrania, zadaję sobie pytanie, czy jest to coś co mogę przekazać kolejnym pokoleniom. Dobry design jest ponadczasowy. Design może stworzyć przewagę konkurencyjną na rynku, ale jest to proces długofalowy, z wykorzystaniem dużych nakładów. Warto postawić na design, aby tworzyć dobre produkty dla następnych pokoleń. W branży modowej design jest głównym czynnikiem. Drugim elementem jest rozpiętość rozmiarowa. Sieciówki nie tworzą dużego zakresu rozmiarowego. Często duże marki kradną projekty małych marek, więc widać, że konkurują designem. Jeśli chodzi o bieliznę, to Polska jest konkurencyjna. Wiele kobiet z zagranicy poleca polską bieliznę.”
Jacek Mikosz, współzałożyciel FindAir, Polska zauważył, że istnieje duży problem z definicją „designu” w języku polskim: „Mnie się wydaje, że wspólną cechą dla produktów tworzonych jest troska o efekt końcowy, o użytkownika, jak ten produkt będzie pomagał użytkownikowi. Ludzie chcą się dzielić dobrym designem. Jeśli coś rozwiązuje problem, wpływa na nas pozytywnie – chcemy o tym mówić. Inwestycja w design jest oczywista, ale nie przynosi szybkiego zwrotu. Jest to zmiana funkcjonowania całego developmentu produktu. Większość firm chce inwestować w design, widzą, że to się zwraca.
W Polsce jest dużo projektantów, brakuje elementu wspólnego dla naszego stylu. Mamy dużo inspiracji zewnętrznych. Produkty stają się globalne, ale nie zawierają elementu lokalnego. Warto poszukiwać inspiracji wokół nas, zaprojektować inaczej niż zrobił by to amerykański projektant. Skupienie się na innowacjach jest również tym, na czym należy się skupiać.”.
Karolina Adamczyk, Współwłaścicielka, RESIN zaznaczyła, iż design jest złożonym pojęciem. „Jest to forma, funkcja i emocja (emocja, którą przekazujemy konsumentom).” Zrównoważone materiały są droższe, koszty takich produktów są wyższe. Niemniej ważne jest kształtowanie świadomości konsumentów.
W Polsce jest niewiele brandów optycznych. Z doświadczenia targów międzynarodowych, w Europe design jest na wyższym poziomie niż w USA. Wiele marek stawią na innowacyjność, na design, ten trend podchwytują duże marki. Nawiązując do tradycji, próbujemy wykorzystywać bursztyny w designie okularów, wykorzystywać to co nas otacza w Polsce.”
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury