Jakie są cele i działania w ramach projektu Małopolska Startup Rocket?
Małopolska od kilku lat pretenduje do roli lidera innowacyjności. Region stał się centrum rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw, przyciągając najlepszych specjalistów, inżynierów, naukowców. Duża liczba uczelni i wysoki poziom kadry naukowej, wysoka liczba instytucji otoczenia biznesu, dynamiczny rozwój środowiska startupów czy też najwyższy w skali kraju wskaźnik studentów, w tym znaczący potencjał studentów kierunków inżynieryjno-technicznych, informatycznych i biologicznych na pewno temu sprzyjają. Jedocześnie dane zaprezentowane w badaniach, w tym w Regional Innovation Scoreboard 2017 pokazują, że nadal istnieje szereg obszarów problematycznych, które wymagają rozwiązania. Małopolska wraz z kilkoma innymi województwami znalazła się w grupie „innowatorów” – jako nieliczne z polskich województw notuje wzrost innowacyjności. Najsłabiej prezentują się wyniki dotyczące sektora MŚP: Małopolska, zresztą jak pozostałe województwa, osiągnęła wynik poniżej 50% poziomu UE w zakresie współpracy innowacyjnych MŚP, wprowadzania innowacji produktowych lub procesowych, a także ma nadal niską liczbę zgłaszanych patentów. Jak pokazuje diagnoza załączona do Regionalnej Strategii Innowacji WM, Małopolska dysponuje bardzo dobrą kadrą naukową w zakres B+R. Małopolskie instytucje naukowe wykazują dużą aktywność naukowo-badawczą, województwo należy też do wiodących regionów na liście obiektów nowoczesnej infrastruktury badawczej. Małopolscy naukowcy odnoszą liczne sukcesy krajowe i międzynarodowe. Niestety uczelnie i instytucje naukowe wciąż w niewielkim stopniu uczestniczą w dostarczaniu innowacyjnych rozwiązań przedsiębiorstwom, niski na tle UE jest również udział naukowców pracujących w przedsiębiorstwach oraz widoczna jest zbyt słaba motywacja pracowników naukowych do kooperacji z sektorem gospodarczym. Według raportu „Polskie startupy 2018”, tylko w 40% współpraca startup – nauka jest sformalizowana. Wnioskować można, że tego typu kooperacja pomiędzy firmami a ośrodkami naukowymi w większości ma charakter nieoficjalny, przez co formalny poziom aktywności innowacyjnej przedsiębiorstw może być znacząco zaniżony.
Według najnowszych danych większość projektów innowacyjnych jest finansowana ze środków własnych firm. Prawie 60% startupów w 2018 r. finansuje swoją działalność z środków własnych (wg raportu „Polskie startupy 2018”). Wciąż rzadko spotykaną formą inwestycji są inwestycje zagraniczne. Mimo, że startupy chętnie deklarują, że mają zamiar pozyskać finansowanie od zagranicznego funduszu venture capital lub anioła biznesu, udaje się to tylko pojedynczym firmom. W związku z tym, pilną potrzebą środowiska startupów jest zapewnienie biznesowych kontaktów i networkingu pozwalających na pozyskanie zewnętrznych inwestycji. Udział w wydarzeniach o charakterze promocyjnym – krajowych i zagranicznych, takich jak konferencje lub targi odwiedzane przez przedstawicieli firm i korporacji, capital venture lub aniołów biznesu, może zwiększyć bazę kontaktów małopolskich startupów oraz znacznie poszerzyć możliwości pozyskania nowych klientów, partnerów i inwestorów. Zaznaczyć należy, iż 83% startupów sprzedaje swoje produkty i usługi firmom, przy czym połowa badanych startupów realizuje wyłącznie model sprzedaży B2B (wg raportu „Polskie startupy 2018”). Dla większości startupów główną barierą wzrostu jest budowa efektywnej sieci sprzedaży do biznesu, w szczególności na rynkach międzynarodowych (Duszczyk M., Innowacje z naszego kraju raczej nie na eksport, https://www.rp.pl/Biznes/309109877-Innowacje-z-naszego-kraju-raczej-nie-na-eksport.html). Aktywny udział startupów w branżowych wydarzeniach daje szansę na zaprezentowanie swojej oferty i łatwe dotarcie do potencjalnych klientów biznesowych. Przedstawiciele startupów deklarują, że curriculum studiów, zarówno technicznych, jak i społecznych, nie zaspokaja potrzeb z zakresu wiedzy biznesowej. Ponad połowa badanych (58%) uważa mentoring za jeden z najbardziej efektywnych sposobów pozyskania potrzebnej wiedzy startupowców. Dlatego założyciele startupów coraz częściej szukają pomocy u mentorów – doświadczonych przedsiębiorców, inwestorów i profesjonalnych trenerów, zyskując praktyczną wiedzę biznesową i sieć kontaktów.
Przedstawiona analiza sytuacji startupów, w tym małopolskich, wskazuje na konieczność przeprowadzenia skutecznych kompleksowych działań w zakresie wsparcia procesów innowacyjnych, rozwojowych (poszerzających wiedzę i sieć networkingową firm), inwestycyjnych oraz ekspansji na rynki zewnętrzne w małopolskich startupach, co w efekcie multiplikacji wpłynie na innowacyjność województwa i zapobiegnie m.in. takim zagrożeniom jak przewaga konkurencyjna innych regionów pod kątem infrastruktury, gospodarki innowacyjnej i potencjału osobowego, zwiększy napływ inwestycji zagranicznych i współpracę międzynarodową, w tym wymianę handlową. Realizacja projektów promujących małopolską gospodarkę w kraju i za granicą oraz dostarczających wiedzy i informacji na temat B+R, współpraca z nauką oraz ekspertami, zewnętrzne finasowanie, promocja innowacyjności oraz ekspansja na rynki zewnętrzne wpłynie na zwiększenie zatrudnienia pracowników naukowych w przedsiębiorstwach, stworzenie skutecznego systemu zachęt dla finansowania działalności innowacyjnej, zwiększy napływ inwestycji zagranicznych w obszarze nowych technologii i dziedzin opartych na wiedzy oraz wzmocnienie współpracy zagranicznej i eksport małopolskich innowacyjnych produktów/usług.
Podpowiedzią na powyższą analizę jest realizacja projektu Małopolska Startup Rocket. Planowanymi działaniami w ramach projektu, które są realizowane od 2019 r. są:
1)Kampania informacyjno-promocyjna dot. małopolskich startupów.
2) Organizacja Forum Innowacji w Tarnowie.
3)Przygotowanie, wydanie i rozprzestrzenienie katalogu 30 małopolskich startupów.
4)Organizacja Startup Session Elite podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy Zdroju.
5)Udział 30 małopolskich startupów w czołowych międzynarodowych targach innowacji.