Podczas drugiego dnia VI Europejskiego Kongresu Samorządów odbył się panel dyskusyjny poświęcony internacjonalizacji przedsiębiorstw.

Drugiego dnia VI Europejskiego Kongresu Samorządów odbył się panel „Internacjonalizacja innowacyjnych przedsiębiorstw – od czego zacząć?„. W panelu udział wzięli:
Moderator:
Maciej Nowosielski, Prezes Zarządu, CREATEC Sp. z o.o., Polska
Paneliści:
Michał Wachowski, Członek Zarządu, Genomtec S.A., Polska
Piotr Hołubowicz, Prezes, SEEDiA City, Polska
Rafał Torczyński Członek Zarządu, IOS Intelligente Oberflächen Systeme GmbH / IOS Polska nowoczesne systemy oczyszczania i sterylizacji powietrza i powierzchni VireWall, Niemcy
Piotr Placha, Menedżer Zespołu Ekspertów Branżowych, Centrum Eksportu, Polska Agencja Inwestycji i Handlu, Polska
Innowacyjne przedsiębiorstwa, które korzystają z nowych technologii w celu wytworzenia produktów i usług są naturalnymi pretendentami do internacjonalizacji ich działalności. Wejście na rynki zagraniczne tych przedsiębiorstw różni się jednak zdecydowanie od firm, które oferują tradycyjne produkty i usługi. Od czego młode, innowacyjne przedsiębiorstwa powinny zacząć internacjonalizację swojej działalności? Jakie dobre praktyki powinny wprowadzać przy wchodzeniu na nowe rynki zagraniczne?
Rafał Torczyński oznajmił, że IOS Polska jest „siostrą” IOS Germany. Z racji tego, że urządzenia powstają w Niemczech, nacjonalizacja jest tu obecna. IOS jest przedsiębiorstwem pracującym w przemyśle. Wykorzystując doświadczenie fabryczne, firma wprowadza urządzenia na rynek europejski. Z założenia internacjonalizacja firmy była kluczowa w jego rozwoju.
Piotr Holubowicz stwierdził, iż wszystko zależy od dystrybutora. SEEDiA jako firma od początku startowała w rynki zagraniczne – Born to Global. Dopiero teraz, po 5 latach działalności firma podjęła strategię działalności. Zbudowanie strategii internacjonalizacji wymaga kilkukrotnych zmian. To nieustanne testy, sprawdzanie czy warto inwestować w dany zagraniczny rynek. SEEDiA
Michał Wachowski dodał, że rozwiązania jego firmy Genomtec mają dawać szybki wynik np. w karetce pogotowia, szpitalach. Zespół jest rozproszony, we Francji, Wielkiej Brytanii, ale główna siedziba jest w Polsce. Ekspert powiedział, że zbudowanie kompleksowego zespołu wymagało udziału zagranicznych osób. Nie zapominając o rodzimym rynku, musieli zaangażować innych obywateli państw.
Piotr Placha powiedział, że PAIH pomaga stworzyć strategię eksportową. Klient ma zawsze do czynienia z kimś z zespołu, który pomaga w dalszych krokach. Pomoc ze strony firmy jest bezpłatna. Jego funkcja to zapewnienie business matchingu. Jeżeli ktoś wcześniej nie miał do czynienia z eksportem, firma pomaga w jego realizacji. Ekspert zaapelował do uczestników panelu – „be brave”.
