Home Aktualności Czy ekologiczna moda dostępna dla wszystkich jest naprawdę możliwa?

Czy ekologiczna moda dostępna dla wszystkich jest naprawdę możliwa?

Economic Accelerator

Podczas XXXII Forum Ekonomicznego w Karpaczu jednym z paneli dyskusyjnych był panel poświęcony ekologicznej modzie – „Czy ekologiczna moda dostępna dla wszystkich jest naprawdę możliwa?”.

W trakcie rozmowy poruszono problematykę zrównoważonego rozwoju w branży modowej, jej wpływu na środowisko, respektowania praw człowieka oraz dostępności ekologicznych produktów dla wszystkich odbiorców.

W panelu wzięli udział pochodząca z Islandii Grace Achieng – założycielka i właścicielka firmy modowej Gracelandic, Anna Kornecka – Prezeska ESG Impact Network, Joanna Przetakiewicz-Rooijens – Prezeska Fundacji Era Nowych Kobiet, Wojciech Wieroński – członek zarządu OTCF S.A. a dyskusję moderował Aleksander Paszyński – wydawca Ecoekonomia.pl.

Grace Achieng w swojej wypowiedzi wspomniała, że branża modowa jest odpowiedzialna za 10% emisji dwutlenku węgla co powoduje, że zmiany w tej części gospodarki muszą szybko nastąpić a żeby chronić środowisko, należy działać wielotorowo, inwestując w zrównoważone rozwiązania przy całym procesie produkcyjnym.

Z kolei Wojciech Wieroński podkreślił iż istotna w dyskusji o eko-modzie jest rewitalizacja odzieży, oraz długofalowy wymiar zrównoważonego podejścia do produkcji odzieży.

Joanna Przetakiewicz-Rooijens wspomniała o potrzebie świadomego procesu zrównoważonej produkcji ubrań.

Anna Kornecka zaznaczyła z kolei, iż obecnie przed UOKiK toczy się wiele spraw w kwestii wprowadzania w błąd konsumentów odnośnie nieprzestrzegania przez firmy z branży modowej odpowiedniej jakości ubrań.

Uczestnicy poruszyli także problem certyfikacji ubrań i ich stosownych oznaczeń a także raportowania ESG i wypracowania odpowiedniego modelu dla innych uczestników rynku.

Według Anny Korneckiej, kolejna przewaga konkurencyjna firm – oprócz jedynie obowiązujących kiedyś ceny i jakości – to zrównoważone, pro środowiskowe podejście przy procesie produkcji. Właśnie ono przyciągać będzie nowych klientów. Kontynuując swoją wypowiedź Anna Kornecka wspomniała, że kluczowym aspektem będzie też edukacja klientów w podejmowaniu świadomych decyzji konsumenckich.

Prezes Przetakiewicz podkreśliła kluczową rolę social mediów – w tym rolę influencerów – w procesie edukacyjnym oraz promocyjnym a jednym z działań jakie można podjąć jest, według niej – dzielenie się ubraniami.

Uczestnicy debaty na koniec zgodzili się, że kluczowe w rozmowie o zrównoważonej modzie jest ustawodawstwo, zmiany systemowe i edukacja jak również zmniejszenie poziomu konsumpcji w celu pozytywnego oddziaływania na środowisko oraz tworzenie trendów wspierających zielona modą. Prelegenci zgodzili się też, iż wrażliwość na czynniki środowiskowe jest coraz większa. Branża modowa będzie musiała zostać branżą zrównoważoną a w przyszłości takie produkty będą także konkurencyjne cenowo.

Partnerem panelu było Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych.

Skip to content