Relacja z dyskusji o zrównoważonym rozwoju mody w ramach TNW

Emisje CO2, nadprodukcja, zanieczyszczenia i odpady, bioróżnorodność i prawa pracownicze – to główne problemy w branży modowej, jednej z najbardziej zanieczyszczających branż na świecie. O najnowszych technologiach używanych obecnie w branży i o tym, jak technologia może wpłynąć na zadłużenie zrównoważonego rozwoju mody rozmawiali Lotta Kopra, dyrektor ds. handlowych – Spinnova, Kerrie Finch, Założyciel – futurefactor, Gary Plunkett, Chief Commercial Officer, Członek Zarządu – PixelPool i Kerry Murphy, CEO – Fabricant.
Czy globalnie marki są w ogóle zainteresowane zmianą? Wg Gary’ego Plunketta tak. Wszystkie marki modowe zgodnie decydują się podjąć kroki w kierunku znaczącej zmiany w swojej działalności dla zmniejszenia śladu węglowego i produkcji CO2.
Według dostępnych statystyk rocznie produkuje się na świecie około stu trylionów przedmiotów. Jeśli natomiast nie przestaniemy produkować z takim natężeniem, za 50 lat skończy się dostępność materiału do produkcji jaką znamy.
Wszyscy jednogłośnie zgadzają się z koniecznością redukcji nadprodukcji, tu w przypadku odzieży, a także do poszukiwania rozwiązań mających na celu tę redukcję umożliwić.
Lotta Kopra zauważa, z perspektywy własnej działalności, że zmiana musi zajść na poziomie produkcji materiałów używanych do produkcji ubrań dostępnych w obiegu dla każdego konsumenta – np. Odejścia od używania chemikaliów w procesie produkcji. Według niej również podejście do recyklingu wymaga efektywniejszych działań. Dziś cykl produkcji oraz trwałość produktu odzieżowego powstałego w wyniku recyklingu, mimo postępu, jest za mało efektywny i krótkotrwały.
Gary Plunkett dowodzi, że w świetle problemów z jakimi boryka się rynek modowy oraz koniecznych zmian, znaczenie ma z kolei rewolucjonizacja procesu wejścia produktu na rynek w celu ograniczenia niepotrzebnej w gruncie rzeczy produkcji wersji prototypowych produktów na wczesnych etapach produkcji. Etapy te mogą zostać z powodzeniem zastąpione modelami 3d. Produkcja następowałaby w zasadzie dopiero po jasnym określeniu oczekiwań i ocenie efektów na poziomie wirtualnym.
Ciekawy wkład proponuje moda w pełni digitalowa, jaką kreuje Fabricant, skupiając swoją działalność w swiecue w pełni wirtualnym, pozwalając użytkownikom tworzyć awatary i realizować wybory modowe oraz kreować swój wizerunek z tego tylko poziomu – silnie wybiegając w przyszłość. Opiera swoje funkcjonowanie na technologii Blockchain, starając się również dowieść, że każdy może mieć narzedzia by zostać tworcą mody oraz otwierając dostepność i odchodząc od ekskluzywności marek.
To wszystko układa się w jeden kompatybilny obraz mozliwej przyszłości świata mody i nadciągających zmian.
Prelegenci zauwazyli, że kazdy ma inne potrzeby, ale podstawę dla zmian stanowią poszukiwania, nie można zostawać przy tym, co jest. Firmy odzieżowe szukają sposobów na zmianę, a powolnosc zachodzenia tych zmian wynika z ogromnych kosztów zmian technologicznych. Wiodące marki poszukują narzędzi, by realizować postawione przed nimi wyzwania, a wiele firm, jak w przypadku powyższych, stara im się te narzędzia dostarczyć.