Home Aktualności Internacjonalizacja innowacyjnych przedsiębiorstw – od czego zacząć? – relacja z panelu dyskusyjnego

Internacjonalizacja innowacyjnych przedsiębiorstw – od czego zacząć? – relacja z panelu dyskusyjnego

Małopolska Innovation Rocket

Podczas drugiego dnia VI Europejskiego Kongresu Samorządów odbył się panel dyskusyjny poświęcony internacjonalizacji przedsiębiorstw.

Drugiego dnia VI Europejskiego Kongresu Samorządów odbył się panel „Internacjonalizacja innowacyjnych przedsiębiorstw – od czego zacząć?„. W panelu udział wzięli:

Moderator:

Maciej Nowosielski, Prezes Zarządu, CREATEC Sp. z o.o., Polska

Paneliści:

Michał Wachowski, Członek Zarządu, Genomtec S.A., Polska
Piotr Hołubowicz, Prezes, SEEDiA City, Polska
Rafał Torczyński Członek Zarządu, IOS Intelligente Oberflächen Systeme GmbH / IOS Polska nowoczesne systemy oczyszczania i sterylizacji powietrza i powierzchni VireWall, Niemcy
Piotr Placha, Menedżer Zespołu Ekspertów Branżowych, Centrum Eksportu, Polska Agencja Inwestycji i Handlu, Polska

Innowacyjne przedsiębiorstwa, które korzystają z nowych technologii w celu wytworzenia produktów i usług są naturalnymi pretendentami do internacjonalizacji ich działalności. Wejście na rynki zagraniczne tych przedsiębiorstw różni się jednak zdecydowanie od firm, które oferują tradycyjne produkty i usługi. Od czego młode, innowacyjne przedsiębiorstwa powinny zacząć internacjonalizację swojej działalności? Jakie dobre praktyki powinny wprowadzać przy wchodzeniu na nowe rynki zagraniczne?

Rafał Torczyński oznajmił, że IOS Polska jest „siostrą” IOS Germany. Z racji tego, że urządzenia powstają w Niemczech, nacjonalizacja jest tu obecna. IOS jest przedsiębiorstwem pracującym w przemyśle. Wykorzystując doświadczenie fabryczne, firma wprowadza urządzenia na rynek europejski. Z założenia internacjonalizacja firmy była kluczowa w jego rozwoju. 

Piotr Holubowicz stwierdził, iż wszystko zależy od dystrybutora. SEEDiA jako firma od początku startowała w rynki zagraniczne – Born to Global. Dopiero teraz, po 5 latach działalności firma podjęła strategię działalności. Zbudowanie strategii internacjonalizacji wymaga kilkukrotnych zmian. To nieustanne testy, sprawdzanie czy warto inwestować w dany zagraniczny rynek. SEEDiA 

Michał Wachowski dodał, że rozwiązania jego firmy Genomtec mają dawać szybki wynik np. w karetce pogotowia, szpitalach. Zespół jest rozproszony, we Francji, Wielkiej Brytanii, ale główna siedziba jest w Polsce. Ekspert powiedział, że zbudowanie kompleksowego zespołu wymagało udziału zagranicznych osób. Nie zapominając o rodzimym rynku, musieli zaangażować innych obywateli państw. 

Piotr Placha powiedział, że PAIH pomaga stworzyć strategię eksportową. Klient ma zawsze do czynienia z kimś z zespołu, który pomaga w dalszych krokach. Pomoc ze strony firmy jest bezpłatna. Jego funkcja to zapewnienie business matchingu. Jeżeli ktoś wcześniej nie miał do czynienia z eksportem, firma pomaga w jego realizacji. Ekspert zaapelował do uczestników panelu – „be brave”. 

Skip to content